Wild Romance – biografie bij nieuw album

De band van Herman Brood is sinds zijn dood nooit helemaal weggeweest en maakte de laatste jaren zelfs een serieuze doorstart. In 2018 kwam de Wild Romance weer op het netvlies van Nederlandse rockliefhebbers dankzij de documentaire Buying The Band en een lange reeks aan optredens in de clubs, op festivals én op tv en radio.

In november verscheen een nieuw album van de band, getiteld No Time. Op verzoek van perspromoter Sandra Bulthuis van Gigz Promotions schreef ik een actuele biografie voor de pers. Daartoe interviewde ik gitaristen Dany Lademacher en David Hollestelle en drummer Jan ‘t Hoen over hun samenwerking en het opnameproces van No Time.

Ableton Benelux fotografie

Sinds enige tijd fotografeer ik de bijeenkomsten die de Berlijnse firma Ableton organiseert voor haar Nederlandse contacten: DJ’s, producers, technici en docenten. Dat gebeurt tijdens een evenement als ADE, maar ook op speciale, besloten avonden. Ik lever fotosets die Ableton mag gebruiken naar eigen goedkeuren. Een deel ervan komt terug op sociale media en op Abletons Flickr-account. Waarvan hier drie voorbeelden:

Ableton tijdens drie dagen ADE Sound Lab, oktober 2018

Ableton Artist Meetup Amsterdam, september 2018

2nd Ableton Music Teachers Meetup

Buma NL magazine: panelverslagen

Content-marketingbedrijf Striped Elephant kreeg van Buma Cultuur de opdracht om Buma NL, het jaarlijks terugkerende evenement voor de Nederlandstalige muziekindustrie – direct na afloop te promoten. Dit gebeurde in de vorm van een online magazine, dat al tijdens Buma NL ‘live’ vorm kreeg en dat binnen 24 uur was voltooid. Tekst, fotografie, audio en video samengevoegd tot een geheel waaruit nog lang geput kan worden voor berichtgeving op sociale media en in andere uitingen.

Samen met Edgar Kruize mocht ik de paneldiscussies verslaan, zoals die gedurende de dag plaatsvonden in TivoliVredenburg in Utrecht. Je vindt de panelverslagen hier.

(van mijn hand: Tino Martin, Lang leve de boeker, Uitgevers en auteurs, Jong talent, De nieuwe gatekeepers)

Wending in Werk: nieuwe website

Voor het in Hilversum gevestigde Wending in Werk, bureau voor loopbaanadvies en re-integratie, maakte ik samen met John van der Lugt een nieuwe website in WordPress, naar ontwerp van Studio Berry Slok. De site omvat meer dan twintig pagina’s inclusief een formulierpagina voor informatie en cursusdeelname, maar de uitgangspunten rust en minimalisme zijn tot in de menustructuur bewaard gebleven.

inJazz 2018: programmering conferentie

inJazz conferentieVoor het derde jaar op rij stelde ik voor Buma Cultuur het conferentiedeel van inJazz samen, waarin professionals en muzikanten uit de Nederlandse jazzscene samenkwamen en buitenlandse collega’s ontmoetten. Het grootste Nederlandse netwerkevenement voor de jazz- en worldsector, met ook dit jaar weer veel internationale sprekers en aandacht voor de mogelijkheden voor ambitieuze muzikanten in Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De matchmakingbijeenkomsten waren goed voor meer dan 300 één-op-één gesprekken en twee avonden met showcase-optredens omlijstten de goed bezochte conferentievrijdag (29 juni) in Lantaren Venster in Rotterdam. Voor de programmagids en website schreef ik teksten over de diverse programmaonderdelen.

Why Go, Ontmoetingen met Pearl Jam

Why Go, Pearl Jam door Mark van SchaickHet boek Why Go schreef ik tussen zomer 2017 en april 2018. Het is de weerslag van mijn ervaringen als muziekjournalist voor OOR in de jaren negentig met Pearl Jam, Soundgarden en de kring aan artiesten om hen heen. Ik sprak Eddie Vedder in oktober 1991 voor het eerst, waarna ik Pearl Jam in New York zag optreden. In januari 1992 was ik in Seattle voor een reportage over deze stad, die dankzij vooral Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden en Alice In Chains op ieders netvlies was gekomen. De verhouding met Eddie Vedder en Pearl Jam bleef goed en ik had de jaren erna regelmatig contact met ze. Ook Chris Cornell en andere leden van Soundgarden sprak ik een aantal keren. Layne Staley van Alice In Chains ontmoette ik in Detroit, Neil Young sprak ik bij het verschijnen van Mirror Ball, het album dat hij maakte met Pearl Jam als begeleidingsband.

Mijn interviews verschenen in beknopte vorm in OOR, en soms zelfs dat niet. In Why Go heb ik alles bijeengebracht, inclusief een fotokatern met eigen, niet eerder gepubliceerd materiaal uit begin jaren negentig. Ik heb getracht om de gesprekken van toen enig historisch perspectief te geven, echter zonder in een encyclopedische opsomming te vervallen. Why Go is in die zin een persoonlijk verhaal. Het beschrijft mijn beleving van de jaren 1991 – 2000 en van de muziek die in dat tijdperk uit Seattle kwam.

Why Go is verschenen op 5 juni 2018 bij Uitgeverij Q te Amsterdam. Sindsdien was ik te gast bij Wespeakmusic.tv, met een mooie podcast als resultaat, bij Giel Beelen op Radio Veronica, bij Kees Baars in zijn Countdown Cafe op Radio NH (uitzending van 10 juni, tweede helft van het tweede uur) en in programma De Festivalzender op Studio Brussel.

KAF programmabrochure 2018-2019

KAF programmabrochureVoor de luxe programmabrochure van KAF, Kunstlinie Almere Flevoland, interviewde ik de directie van het kunstencentrum, Jeroen van de Wiel, Eric Kamer en Valery Mak, over de koers voor het komende seizoen. Ook had ik gesprekken met Almeerse makers als Manoushka Zeegelaar Breeveld, Jörgen Raymann, Cyriel Guds en Arie Koomen over hun creatieve leven en werk. Kunstenaar Daan Roosegaarde sprak ik over zijn Space Waste-project dat zich vanaf 5 oktober in KAF EXPO zal voltrekken.

Bekijk de brochure online via issuu.

Buma ROCKS! in 2018: van ESNS tot FortaRock

Buma ROCKS! Heavy ChatsWerk voor Buma ROCKS! loopt ook in 2018 lekker door. Tijdens Eurosonic Noorderslag in januari in Groningen presenteerde ik een Heavy Panel met enkele muziekprofessionals uit Finland, Duitsland en Nederland en was ik bovendien samen met Janis van Lokven verantwoordelijk voor de organisatie en promotie van showcases van Nederlands talent ULSECT, FOR I AM KING en TUSKY.

Ook haakt Buma ROCKS! weer aan bij het FortaRock festival in Nijmegen op zaterdag 2 juni. Daar organiseren we matchmakinggesprekken tussen Nederlandse acts en hun managers en heavy muziekprofessionals uit heel Europa. Ook reiken we de Buma ROCKS! Export Award er uit en ik mag een Q&A doen met Nightwish-zangeres Floor Jansen. Buma ROCKS! presenteert bovendien de bands VUUR, DEATH ALLEY, DOOL en FOR I AM KING

Artiestenbiografie Nana Adjoa

Nana AdjoaSinger-songwriter Nana Adjoa kende ik al langer, maar dan als bassiste van onder andere A Polaroid View en Sue The Night. Als soloartiest trad zij naar voren in de Grote Prijs van Nederland (2014) en de Popronde (2016). Begin 2017 verscheen haar debuutsingle The Resolution, die werd opgepikt door Spotify Indie’s Playlist in Amerika en andere indiepop playlists wereldwijd. Op dat moment constateerde haar management, The GunClub, dat het ontbrak aan een goede biografie die als basis voor allerlei promotionele doeleinden gebruikt kon worden.

Via promoter Sandra Bulthuis kwam The GunClub bij Marks Tekst uit. Op basis van een interview en een aantal knipsels schreef ik een biografie die op allerlei manieren ingezet kan worden: als achtergrondinformatie, als basismateriaal voor verdere gesprekken of als bron voor sociale media.

Buma, najaar 2017

Buma magazine najaar 2017De najaarseditie van Buma, het relatietijdschrift voor alle bij Buma/Stemra aangesloten componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers, verscheen met enige vertraging. Al in de zomer maakte ik verhalen over de in Los Angeles woonachtige componist en producer Tearce “Kizzo” Keaz, jazzhoornist en componist Morris Kliphuis, metalband For I Am King en Henk Westbroek. Ik was op bezoek in de Giesound studio van producer en talentscout Guido Aalbers in Zwolle en zat tijdens conferentie Buma Music In Motion aan tafel met specialisten op het gebied van muziek voor commercials, radio, tv en film, te weten  Lotte Sterk (componist, A&R Manager en Music Researcher voor agency MassiveMusic), Roel Pothoven (winnaar van de BMIM New Talent Award 2016), Tom van Schil (van studiobedrijf Audio Brothers), Jorrit Kleijnen (componistencollectief Paraphrase Music, oprichter van de band HAEVN), Michiel Marsman (Creative Director en partner bij agency Sizzer Amsterdam) en Martijn Schimmer (componist en producer bij zijn eigen SMP | Amsterdam).

Bekijk hier de digitale editie van Buma, najaar 2017.

Page 1 of 4

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén